Over mij
Ik train, coach en adviseer directie, team- & sectieleiders, docenten, mentoren v.o. & educatieve instellingen, op basis van eigen leer- en ontwikkelingsvragen. Dit op het terrein van ambachtelijk vakmanschap en persoonlijk meesterschap.
Leiderschap
persoonlijk leiderschap, cultuur & onderstroom, (kern)teamontwikkeling, sectie/vakgroepontwikkeling.
Leraarschap
pedagogisch-didactisch repertoire: activerend lesgeven, differentiëren (ruimte maken voor verschillen), pedagogisch vakmanschap)
mentoraal en leerlingbegeleiding: de rol van mentor, gesprekstechnieken, groepsdynamiek, situationeel leiding geven aan leren, lastig gedrag in de klas
de pedagogische opdracht: leerlingenparticipatie & burgerschap
Werkwijze
Ik lever maatwerk, ontwerp samen en kies voor interventies als intervisie, training en coaching. Pendel daarbij tussen praktijk en theorie en maak gebruik van praktijktheorieën over leren en leidinggeven. Kan inzetten op persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling, schoolontwikkeling, onderwijsontwikkeling.
De praktijk is het vertrekpunt. De ervaring is een krachtig leermiddel.
Werkterrein
voortgezet onderwijs: vmbo, havo, vwo, educatieve instellingen.
Werkzaam
Jarenlange ervaring als trainer/adviseur bij APS en lerarenopleider bij de Universiteit Utrecht. Daarnaast werkzaam geweest als docent, mentor, teamleider en interim schoolleider in het voortgezet onderwijs. Sinds 2016 een eigen onderwijsadviesbureau.
Drijfveer in mijn werk
motto: Alles is leren
Betekenisvol zijn in de ontwikkeling van anderen; mensen (jongeren – volwassenen) ondersteunen in hun (persoonlijke en professionele) ontwikkeling t.b.v. plezier, bezieling, vertrouwen in zichzelf en hun werk cq. hun leraarschap. Bijdragen aan de drie Onderwijsdoelen: kwalificatie, socialiseren, persoonlijke ontwikkeling.
Persoonskenmerken:
flexibel, energiek, enthousiast, oplossingsgericht, integer, leergierig, positief, duidelijk, secuur, licht, empathisch, loyaal, coörperatief
Competenties
Verbindend, creatief, analytisch scherp, conceptueel sterk, kennis van zaken, koppeling theorie – praktijk, doelgericht, gedisciplineerd, ‘to-the-point’, reflecteren
Veertien jaar heb ik als eerstegraads bevoegd docent gewerkt en heb les gegeven in alle klassen mavo, havo, vwo, zowel in de (ongedeelde) onderbouw en de Tweede Fase, als in de examenklassen. Tevens was ik mentor, teamleider en interim schoolleider. Door deze verschillende rollen heb ik een brede visie op het onderwijs ontwikkeld.
Verder ben ik nu 15 jaar trainer, coach, adviseur en onderzoeker bij APS en vanaf 2013 lerarenopleider bij de Graduate School of Teaching, Universiteit Utrecht. Ik heb ruime ervaring met het begeleiden en trainen van docenten in scholen door heel Nederland. Ik heb lessen geobserveerd en feedback gegeven, individueel als ook in werkbijeenkomsten met groepen. De ondersteuning betreft zowel de vakdidactiek, het ontwerpen van de dagelijkse lespraktijk, het inzetten van activerende werk- en samenwerkingsvormen, als het ontwikkelen van een onderwijsvisie, samen met leraren en schoolleiders. Ook de leerlingbegeleiding en zorg, de pedagogische dimensie, zijn belangrijke thema’s in mijn werk binnen scholen. Verder heeft mijn werk binnen verschillende research & development projecten geleid tot een aantal publicaties.
Het werk in zoveel, door heel Nederland verspreid liggende, scholen, met zoveel docententeams, maakt dat ik veel ervaring heb opgedaan in heel wisselende situaties. Het leraarsvak heb ik vanuit alle kanten ervaren Ik breng de nodige ervaring en visie mee op het terrein van vakdidactiek en de pedagogische dimensie binnen het voortgezet onderwijs, het ontwerpen van lesmateriaal, onderwijsontwikkeling en het begeleiden cq. trainen van leraren en schoolleiders.
Visie- en conceptontwikkeling en deze vertalen naar de dagelijkse lespraktijk, zijn belangrijke elementen van mijn werk in de scholen. Dat geldt ook als het gaat om de ontwikkeling van kennis, vaardigheden èn persoonlijke ontwikkeling. Ambachtelijk vakmanschap en persoonlijk meesterschap gaan wat mij betreft hand in hand.
Ik weet wat een leraar succesvol maakt.
Opdrachtgevers
Centrum voor school & veiligheid, Utrecht
Dames op bezoek, Bilthoven, Den Haag, Castelre
Facta, IJlst
Nederlands Jeugd instituut, NJi
Kunstfactor,Utrecht
Nieuwe Veste, Breda
NTR wetenschap
POVO, Utrecht
2College, Tilburg
Aletta Jacobs College, dr, Hoogezand
Alfrink College, Zoetermeer
A. Roland Holst College, Hilversum
Almende College, Ulft, Wesenthorst
Atlas College – Copernicus sg, Hoorn
Augustinus College, Groningen
Avonturijn, Christelijke brede basisschool, Hilversum
Baarnsch Lyceum
Baken Stad College, Almere
Baudartius College, Zutphen
Bernard Lievegoed School, Bonnefanten College, Maastricht
Bonifatius College, St., Utrecht
Cals College, Nieuwegein
Calvijn College, Tholen
Canisius College, Nijmegen
Canisius, SG.St., Almelo, Tubbergen
Casparus College, Weesp
Comenius College, Hilversum
Coornhert gymnasium, Gouda
Csg Aquamarijn, Vlaardingen
Csg De Goudse Waarden, Gouda
Csg Groene Hart, Alphen aan den Rijn
Csg Jan Arentsz, Alkmaar
Da Vinci College, Purmerend
Da Vinci College, Roosendaal
De Nieuwste School, Tilburg
Dongemond College, Raamsdonkveer
Dunamare expert academie, Haarlem
Einstein Lyceum, Hoogvliet
Edison College, Apeldoorn
Esdal College, Emmen
Frencken College, Oosterhout
Gemeentelijk gymnasium Hilversum, Hilversum
Gereformeerd sg Randstad, Rijswijk
Gerrit van der Veen College, Amsterdam
Griftland College, Soest
Groenewald sg – locatie Stein, Stein
Haags Montessori Lyceum, Den Haag
Haarlem College
Heerenlanden College, Leerdam
Herman Wesselink College, Amstelveen
Het Nieuwe Lyceum, Bilthoven
Het Streek, CSG, Ede
Hofstad College, Den Haag
Hogeland College, Amersfoort
Huygens Lyceum, Voorburg
Ignatius, St., Amsterdam
ISK, Utrecht
Kempenvoort Voortgezet Onderwijs – roc Eindhoven, Eindhoven
Koninklijk Conservatorium, Afdeling primair & vervolgonderwijs, Den Haag
Leidsche Rijn College, Utrecht
Lek en Linge, ORS, Culemborg
Libanon Lyceum, Rotterdam
Linde College, Wolvega
Maerlant, Brielle
Marianum, Groenlo
Marnix College, Ede
Meerstroom College, Utrecht
Merewade College, Gorinchem
Merlet College, Cuijck
Mencia de Mendoza lyceum, Breda
Mundus College, Amsterdam
Notre Dame des Anges, Ubbergen
Onderwijsgroep Galileï, Spijkenisse
Openbaar Lyceum Zeist
Oranje Nassau School, Bilthoven
Over Betuwe College – de Heister, Bemmel
Pierson College, ds., Den Bosch
Pieter Zandt sg, Kampen
Prinsentuin College, Oudenbosch
Proceon, Stichting, Hilversum
Rembrandt College, Veenendaal
Rijnlands Lyceum, Sassenheim
Rijnlands Lyceum, Wassenaar
ROC ASA, Utrecht
ROC Mondriaan, Den Haag
ROC Rivor, Tiel
RSG Hoeksche Waard, Oud-Beijerland
School voor jong talent, Conservatorium Den Haag
Segbroek College, Den Haag
Sg Nelson Mandela – Purmerendse Scholen Groep, Purmerend
Sg Sint Ursula, Horn
Stedelijk gymnasium Arnhem, Arnhem
St. Ignatiusgymnasium, Amsterdam
St Jorisschool, Nijmegen
St Michaël College, Zaandam
Thomas á Kempis College, Arnhem
Trinitas College, Heerhugowaard
Twents Carmel College – locatie de Thij, Oldenzaal
Waerdenborch sg, Holten
Wartburg College – locatie Marnix, Dordrecht
Wessel Gansfort College, Groningen
Wolfsbos, RSG, Hoogeveen