Over mij

Ik train, coach en adviseer directie, team- & sectieleiders, docenten, mentoren v.o. & educatieve instellingen, op basis van eigen leer- en ontwikkelingsvragen. Dit op het terrein van ambachtelijk vakmanschap en persoonlijk meesterschap.

Leiderschap
persoonlijk leiderschap, cultuur & onderstroom, (kern)teamontwikkeling, sectie/vakgroepontwikkeling.

Leraarschap
pedagogisch-didactisch repertoire: activerend lesgeven, differentiëren (ruimte maken voor verschillen), pedagogisch vakmanschap)

mentoraal en leerlingbegeleiding: de rol van mentor, gesprekstechnieken, groepsdynamiek, situationeel leiding geven aan leren, lastig gedrag in de klas

de pedagogische opdracht: leerlingenparticipatie & burgerschap

Werkwijze
Ik lever maatwerk, ontwerp samen en kies voor interventies als intervisie, training en coaching. Pendel daarbij tussen praktijk en theorie en maak gebruik van praktijktheorieën over leren en leidinggeven. Kan inzetten op persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling, schoolontwikkeling, onderwijsontwikkeling.

De praktijk is het vertrekpunt. De ervaring is een krachtig leermiddel.

 

Werkterrein
voortgezet onderwijs: vmbo, havo, vwo,  educatieve instellingen.

Werkzaam
Jarenlange ervaring als trainer/adviseur bij APS en lerarenopleider bij de Universiteit Utrecht. Daarnaast werkzaam geweest als docent, mentor, teamleider en interim schoolleider in het voortgezet onderwijs. Sinds 2016 een eigen onderwijsadviesbureau.

aps        UUlogo      CRKBO_Docent

Drijfveer in mijn werk
motto: Alles is leren

Betekenisvol zijn in de ontwikkeling van anderen; mensen (jongeren – volwassenen) ondersteunen in hun (persoonlijke en  professionele) ontwikkeling t.b.v. plezier, bezieling, vertrouwen in zichzelf en hun werk cq. hun leraarschap. Bijdragen aan de drie Onderwijsdoelen: kwalificatie, socialiseren, persoonlijke ontwikkeling.

Persoonskenmerken:
flexibel, energiek, enthousiast, oplossingsgericht, integer, leergierig, positief, duidelijk, secuur, licht, empathisch, loyaal, coörperatief

Competenties
Verbindend, creatief, analytisch scherp, conceptueel sterk, kennis van zaken, koppeling theorie – praktijk, doelgericht, gedisciplineerd, ‘to-the-point’, reflecteren

Veertien jaar heb ik als eerstegraads bevoegd docent gewerkt en heb les gegeven in alle klassen mavo, havo, vwo, zowel in de (ongedeelde) onderbouw en de Tweede Fase, als in de examenklassen. Tevens was ik mentor, teamleider en interim schoolleider. Door deze verschillende rollen heb ik een brede visie op het onderwijs ontwikkeld.

Verder ben ik nu 15 jaar trainer, coach, adviseur en onderzoeker bij APS en vanaf 2013 lerarenopleider bij de Graduate School of Teaching, Universiteit Utrecht. Ik heb ruime ervaring met het begeleiden en trainen van docenten in scholen door heel Nederland. Ik heb lessen geobserveerd en feedback gegeven, individueel als ook in werkbijeenkomsten met groepen. De ondersteuning betreft zowel de vakdidactiek, het ontwerpen van de dagelijkse lespraktijk, het inzetten van activerende werk- en samenwerkingsvormen, als het ontwikkelen van een onderwijsvisie, samen met leraren en schoolleiders. Ook de leerlingbegeleiding en zorg, de pedagogische dimensie, zijn belangrijke thema’s in mijn werk binnen scholen. Verder heeft mijn werk binnen verschillende research & development projecten geleid tot een aantal publicaties.      

Het werk in zoveel, door heel Nederland verspreid liggende, scholen, met zoveel docententeams, maakt dat ik veel ervaring heb opgedaan in heel wisselende situaties. Het leraarsvak heb ik vanuit alle kanten ervaren Ik breng de nodige ervaring en visie mee op het terrein van vakdidactiek en de pedagogische dimensie binnen het voortgezet onderwijs, het ontwerpen van lesmateriaal, onderwijsontwikkeling en het begeleiden cq. trainen van leraren en schoolleiders.

Visie- en conceptontwikkeling en deze vertalen naar de dagelijkse lespraktijk, zijn belangrijke elementen van mijn werk in de scholen. Dat geldt ook als het gaat om de ontwikkeling van kennis, vaardigheden èn persoonlijke ontwikkeling. Ambachtelijk vakmanschap en persoonlijk meesterschap gaan wat mij betreft hand in hand.

Ik weet wat een leraar succesvol maakt.

 

Opdrachtgevers

Centrum voor school & veiligheid, Utrecht

Dames op bezoek, Bilthoven, Den Haag, Castelre

Facta, IJlst

Nederlands Jeugd instituut, NJi

Kunstfactor,Utrecht

 

Nieuwe Veste, Breda

NTR wetenschap

POVO, Utrecht

 

2College, Tilburg

Aletta Jacobs College, dr, Hoogezand

Alfrink College, Zoetermeer

A. Roland Holst College, Hilversum

Almende College, Ulft, Wesenthorst

Atlas College – Copernicus sg, Hoorn

Augustinus College, Groningen

Avonturijn, Christelijke brede basisschool, Hilversum

Baarnsch Lyceum

Baken Stad College, Almere

Baudartius College, Zutphen

Bernard Lievegoed School, Bonnefanten College, Maastricht

Bonifatius College, St., Utrecht

Cals College, Nieuwegein

Calvijn College, Tholen

Canisius College, Nijmegen

Canisius, SG.St., Almelo, Tubbergen

Casparus College, Weesp

Comenius College, Hilversum

Coornhert gymnasium, Gouda

Csg Aquamarijn, Vlaardingen

Csg De Goudse Waarden, Gouda

Csg Groene Hart, Alphen aan den Rijn

Csg Jan Arentsz, Alkmaar

Da Vinci College, Purmerend

Da Vinci College, Roosendaal

De Nieuwste School, Tilburg

Dongemond College, Raamsdonkveer

Dunamare expert academie, Haarlem

Einstein Lyceum, Hoogvliet

Edison College, Apeldoorn

Esdal College, Emmen

Frencken College, Oosterhout

Gemeentelijk gymnasium Hilversum, Hilversum

Gereformeerd sg Randstad, Rijswijk

Gerrit van der Veen College, Amsterdam

Griftland College, Soest

Groenewald sg – locatie Stein, Stein

Haags Montessori Lyceum, Den Haag

Haarlem College

Heerenlanden College, Leerdam

Herman Wesselink College, Amstelveen

Het Nieuwe Lyceum, Bilthoven

Het Streek, CSG, Ede

Hofstad College, Den Haag

Hogeland College, Amersfoort

Huygens Lyceum, Voorburg

Ignatius, St., Amsterdam

ISK, Utrecht

Kempenvoort Voortgezet Onderwijs – roc Eindhoven, Eindhoven

Koninklijk Conservatorium, Afdeling primair & vervolgonderwijs, Den Haag

Leidsche Rijn College, Utrecht

Lek en Linge, ORS, Culemborg

Libanon Lyceum, Rotterdam

Linde College, Wolvega

Maerlant, Brielle

Marianum, Groenlo

Marnix College, Ede

Meerstroom College, Utrecht

Merewade College, Gorinchem

Merlet College, Cuijck

Mencia de Mendoza lyceum, Breda

Mundus College, Amsterdam

Notre Dame des Anges, Ubbergen

Onderwijsgroep Galileï, Spijkenisse

Openbaar Lyceum Zeist

Oranje Nassau School, Bilthoven

Over Betuwe College – de Heister, Bemmel

Pierson College, ds., Den Bosch

Pieter Zandt sg, Kampen

Prinsentuin College, Oudenbosch

Proceon, Stichting, Hilversum

Rembrandt College, Veenendaal

Rijnlands Lyceum, Sassenheim

Rijnlands Lyceum, Wassenaar

ROC ASA, Utrecht

ROC Mondriaan, Den Haag

ROC Rivor, Tiel

RSG Hoeksche Waard, Oud-Beijerland

School voor jong talent, Conservatorium Den Haag

Segbroek College, Den Haag

Sg Nelson Mandela – Purmerendse Scholen Groep, Purmerend

Sg Sint Ursula, Horn

Stedelijk gymnasium Arnhem, Arnhem

St. Ignatiusgymnasium, Amsterdam

St Jorisschool, Nijmegen

St Michaël College, Zaandam

Thomas á Kempis College, Arnhem

Trinitas College, Heerhugowaard

Twents Carmel College – locatie de Thij, Oldenzaal

Waerdenborch sg, Holten

Wartburg College – locatie Marnix, Dordrecht

Wessel Gansfort College, Groningen

Wolfsbos, RSG, Hoogeveen